szechenyi_2020_logo

A projekt adatai

Kedvezményezett neve:

 Szlovák Általános Iskola, Óvoda és Kollégium

 

Projekt címe:

Módszertani megújulás a jövő iskolájáért

 

Projekt azonosítószám:

EFOP-3.3.7-17-2017- 00063

 

Támogatás összege: 72 066 899 Ft

Támogatás mértéke: 100%

 

A Projekt megvalósítási idõszakának kezdõ idõpontja: 2018.03.01.

A Projekt megvalósítási időszak befejező időpontja: 2020.02.28.

Kedvezményezett

Az intézmény története:


Szarvason az önálló szlovák nemzetiségi oktatás az 1949/50. tanévben a Szlovák Iskola és Diák-otthon megalakításával indult. Nagy jelentőségű esemény volt ez a város és vonzáskörzetében élő szlovák lakosság anyanyelvi kultúrájának megőrzése, ápolása, az asszimilációs folyamat lelassítása szempontjából. Az iskola 1960 óta működik jelenlegi helyén, ahol kezdetben 4 tanteremmel rendelkezett, majd 1970-től 8 osztályossá bővült. 1980. szeptemberében az iskola és diákotthon összevonására és azonos igazgatás alá helyezésére került sor. Az iskolába kerülő gyermekek jobb nyelvi felkészítése, illetve a tanyasi gyermekek iskolába kerülésének segítése céljából az 1973/74-es tanévtől 1977. júniusáig évente 6 hetes iskola-előkészítő foglalkozások megtartására került sor, melyek az 1977/78-as tanévtől egész éves iskola-előkészítő óvodává nőttek. 1980-tól az iskola-előkészítő óvoda gyermeklétszáma folyamatosan emelkedik.
Az intézményvezetés szervezett és céltudatos módon válogatta meg a tantestület összetételét, a személyi feltételeket alárendeltük a megoldandó feladatoknak, a tartalmi munkának, célkitűzéseinknek. Tantestületünk mára jól összeszokott, együttműködő közösséggé fejlődött. Egészére jellemző a megújulni akarás, az innováció, az elért eredmények feletti egészséges elégedetlenség, nemes összefogás, mely párosul a megfelelő felkészültséggel, a gyermekekért, a nemzetiségi oktatásért érzett elkötelezettséggel.

 

Az intézményi szerkezet bemutatása:
A Szlovák Általános Iskola szervezeti értelemben többcélú intézmény, amely alapvetően három egységből, a szakmailag autonóm óvodából, nyolc évfolyamos általános iskolából és kollégiumból áll. A szerkezet szakmai egyenrangúságát a szervezeti és működési szabályzatban rögzített vezetői rendszer, feladat- és felelősség-megosztási struktúra egészíti ki. A rendszer élén az intézményvezető, az óvoda- és a kollégiumi vezető áll, az általános iskolai igazgatóhelyettes és a gazdasági vezető egymás mellé rendelt középvezető. E szerkezet megváltoztatására középtávon nincs ismert fenntartói szándék.


A szervezeti egységek közti kapcsolattartás az alábbiak szerint valósul meg:
Az intézmény szervezeti egységei és vezetőik vezetési ügyekben rendszeresen és rendkívüli esetekben megbeszélést tartanak. A szervezeti egységek az intézmény pedagógiai programja, éves munkaterve alapján önállóan dolgoznak, munkájukat egymással összehangoltan végzik. Megbízással képviseltetik magukat egymás értekezletein. A vezetői megbeszéléseken kölcsönösen tájékoztatják egymást és az igazgatót. A szakmai vezetőséget az igazgató, igazgatóhelyettesek valamint a munkaközösség-vezetők alkotják. Az igazgató döntés-előkészítő, véleményező, javaslattevő testületeként rendszeresen tanácskoznak.

Projekt tartalmának bemutatása

A projekt célja:

 

A projekt fő célja a diákok tanórán kívüli tevékenységeihez szükséges feltételek kialakítása az alap- és kulcskompetenciák fejlesztése érdekében, különös tekintettel a munkaerő-piaci kompetenciák erősítését támogató kommunikációs és vállalkozói készségek fejlesztése által. Ebből adódóan kiemelt célunk a problémamegoldó gondolkodást és a kreatív készségeket, a társadalmi felelősségvállalást, a környezettudatos magatartást, a lelki és fizikai egészséget fejlesztő, konfliktusok kezelését segítő, a helyi közösségfejlesztést, közösségi együttműködést, innovációt támogató tevékenységek és programok megvalósítása.

A projekt konkrét célja olyan informális és nem formális tanulási módszerek és tartalmak, illetve az ehhez szükséges terek kialakítása az iskolán belül. Eseti és állandó jelleggel, tanórán kívüli keretek között, iskolai projektmunkában fejlesztett tartalmakkal, bemutatókkal, vetélkedőkkel gazdagítják az informális és nem formális tanulási lehetőségeket az iskolában és más intézményekben tanuló diákok és tanáraik számára egyaránt. Megfelelő, nyitott teret biztosítanak és eszközökkel segítik az intézmény innovációs munkáját, az iskolai projektfeladatok elvégzését, a diákok kreatív készségeinek kibontakoztatását, a tanórán kívüli egyén és kiscsoportos tanulást, közös játékot.

 

 

Pedagógiai programhoz való kapcsolódás:

 

A projekt keretében megvalósítani kívánt tevékenységek szorosan kapcsolódnak a pedagógiai programunkban meghatározott célok eléréséhez, hiszen céljuk olyan közösségi, fejlesztő tevékenységek megvalósítása, melyek hozzájárulnak a gyermekek szociális, kulturális, társadalmi helyzetének javításához, új ismeretek átadásához, olyan kedvező, segítő lehetőségek bemutatásához és átadásához, melyek világnézetükre, felfogásukra, hozzáállásukra kedvezően hathatnak, így megalapozva a felnőttkorban rájuk váró feladatok könnyebb leküzdését, beilleszkedési, önelfogadási képességük kifejlődését.

Oktató-nevelő munkánk középpontjában a gyermek, a tanuló áll, akit sokirányú fejlesztéssel, neveléssel alkalmassá tehetünk arra, hogy olyan személyiséggé váljék, aki bizakodó, képes a problémák kezelésére, a kor tudományos eredményein alapuló ismeretekkel és világképpel rendelkezik, aki gondolkodása révén személyes döntésen nyugvó világnézet kialakítására képes, akinek fontosak kultúránk erkölcsi értékei, aki saját és társai munkáját és eredményeit megbecsüli, aki toleráns, szolidáris a hátrányos helyzetűekkel szemben és aki felelős és önálló feladatvégzésre kész.

 

 

A projekt tevékenységeinek bemutatása:

 

I. Módszertani fejlesztés, ezen belül az iskolán belüli informális tanulás olyan állandó tematikájának és tartalmainak kidolgozása, amely illeszkedik az intézmény pedagógiai, szocioökonómiai, kulturális adottságaihoz, lehetőségeihez és környezetéhez, és amely több éven át keretet biztosít a Nemzeti Alaptantervhez és a Szlovák Általános Iskola, Óvoda és Kollégium pedagógiai programjához kapcsolódó, tanórán kívüli, élménypedagógiai módszerekkel támogatott, tanulási alkalmak lebonyolításához.

II. Az intézmény pedagógusainak felkészítése, képzése az informális tanulás – elsősorban az állandó tematika – működtetésére és igénybevételére, ennek keretében a projekt céljainak részletes megismertetése, a megvalósítás feladatainak szakmai tartalmának átadása képzések, műhelymunkák keretében: módszertani továbbképzés és szakmai kirándulás megvalósítása.

III. Az informális tanulási tevékenységek megvalósítása, ezen belül olyan fejlesztő, ismeretterjesztő, tanulást segítő, hasznos tudást nyújtó lehetőségek biztosítása a diákok számára, melyek hozzájárulnak készségeik és képességeik fejlődéséhez illetve az intézmény által kínált lehetőségek kiterjedéséhez, innovációjához.

IV. A szolgáltatás megismertetése a célcsoport körében, a programban folyó szakmai munka bemutatása, melynek keretében a célcsoport elérése és informálása érdekében a projekthez és a projektben megvalósított tevékenységekhez kapcsolódó lényeges adatok és információk átadása, ezáltal a célcsoport felkészítése és részvételre ösztönzése: konferenciák megvalósítása.

 

 

 

Módszertani fejlesztés - Alap- és kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kompetenciák fejlesztése - Műhelymunka

Módszertani fejlesztés - Alap- és kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kompetenciák fejlesztése - Műhelymunka

2018.05.08

 

2018.05.18 

 

 

2018.06.21

2018.07.27

2018.08.23

  

2018.08.27

A szolgáltatás megismertetése a célcsoport körében - Konferencia szervezése

A szolgáltatás megismertetése a célcsoport körében - Konferencia szervezése 

 

2018.09.26 

                                                

                                               

 

2018.10.24

 

2018.10.25

 

2019.02.01

 

2019.06.21

 

Módszertani fejlesztés - A problémamegoldó gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése - Műhelymunka

Módszertani fejlesztés - A problémamegoldó gondolkodás és a kreatív készségek fejlesztése - Műhelymunka 

 

2018.08.31.

 

2018.08.31.

 

2018.08.31.

 

2018.10.03.

 

2019.12.05.

 

2019.12.05.

 

Pedagógusok és diákok felkészítése - Diákok felkészítése - Interaktív előadássorozat szervezése

Pedagógusok és diákok felkészítése - Diákok felkészítése - Interaktív előadássorozat szervezése

 

2018.10.15.

 

2018.10.17.

 

2018.10.17

 

2018.10.17.

 

2018.10.18.

 

2018.10.18.

 

2018.10.18

 

2018.10.19.

 

2018.10.19.

 

2018.10.19.

 

 

Pedagógusok és diákok felkészítése - Pedagógusok felkészítése - Interaktív előadássorozat

Pedagógusok és diákok felkészítése - Pedagógusok felkészítése  - Interaktív előadássorozat 

 

2018.10.29.

    

 

2018.10.30.

          

 

2018.10.31.

      

 

 

A kidolgozott állandó tematika működtetése és továbbfejlesztése - Műhelymunka

A kidolgozott állandó tematika működtetése és továbbfejlesztése -  Műhelymunka 

 

2019.08.26.

    

 

2019.08.27.

    

 

2019.12.14.

    

 

2020.01.07.

    

 

Pedagógusok és diákok felkészítése - Pedagógusok felkészítése - Felnőttképzés

Pedagógusok és diákok felkészítése - Pedagógusok felkészítése

Felnőttképzés

 

2018.07.02 - 2018.07.05

 

    

 

Pedagógusok és diákok felkészítése - Pedagógusok felkészítése - PAT-képzés

Pedagógusok és diákok felkészítése - Pedagógusok felkészítése 

PAT-képzés 

2019.07.08 - 2019.07.10